Undgå magelighed og kom ud af komfort zonen

Hvornår har du sidst mærket dit hjerte banke hårdt. Mærket at der var noget på spil og at du ikke lige havde kontrol over situationen?

Komfort-zonen

Ofte søger vi tryghed i vores komfort zone, hvor vi mageligt er omgivet af vaner og rutiner. Vi ved lige nøjagtig hvad vi kan forvente og vi kan nærmest navigere med bind for øjnene. Det er trygt og forudsigeligt, men omvendt du står også stille og er måske begyndt at kede dig.

Når vi kun bevæger os inden for vores vante rutiner er der ikke noget på spil, der bliver ikke stillet krav til dig og de fleste begynder at blive magelige og dovne og gør sig ikke mere umage. Omvendt når vi kaster os ud i noget nyt – mere eller mindre velovervejet – brydes rutinen, kontrollen slippes og hjertet banker en smule hurtigere.

Selvom det for nogen kan føles “farligt”, er det er helt fint at være på gyngende grund i en afgrænset periode, det er nemlig her der ligger et stort udviklingspotientiale. Det er her du kan blive klogere på dig selv og udvikle dig. Det er også her du vil få nye succesoplevelser, og blive inspireret til endnu flere.

Det behøver ikke at være de store ændringer med uoverskuelige konsekvenser der skal til. I stedet for at “nøjes med” og leve videre med en masse ulevet potientiale omkring dig, så sæt dig et mål for hvor du vil hen, hvor langt du tør gå og hvad du vil prøve af. Det er svært at vide om du vil vinde noget, hvis du ikke satser. Hvad har du at miste?

Det kan måske være at du er træt af altid at sidde hjemme hver aften, og savner at se nogle mennesker. Det kan være at du gennem længere tid, har brokket dig over dit arbejde eller dine kollegaer, det kan være at du er træt af din jobbeskrivelse og ikke mere kan se en fremtid i det, eller at du er træt af, at det altid er dig naboens hund hænger på, når de er på ferie.

Prøv dig frem i det små:

  • Sig “nej” istedet for “ja”
  • Hvis du plejer at være reserveret, så vær mere imødekommende
  • Sig din ærlige mening, istedet for at pakke den ind
  • Book en ferie til dig selv
  • Kast dig ud i at lære noget nyt

 

Eller hvis du virkelig trænger til luftforandring og tør satse lidt mere:

  • Skift job eller afdeling
  • Flyt til en anden by
  • Gå i gang med en ny uddannelse
  • Skift kæresten ud
  • Hold 3 måneders orlov og rejs langt væk

Vi skal naturligvis ikke bare ændre vaner og rutiner, som fungerer godt for os, men det er ofte en god ide med et service tjek, samt være opmærksom på, om de er der af magelighed, eller af en god grund og om de er en kæp i hjulet for dig, og hvad du har at miste ved at slippe dem.

Overvejer du at tale med en psykoterapeut?

Ring på 50 86 52 08 eller send mig en mail, hvis du er interesseret i at booke tid til enten psykoterapi eller parterapi, eller har yderligere spørgsmål.