Forladt med kærestesorger

Risikoen ved at elske en anden er at vi kan miste dem.

Kærestesorger

Selvom jeg inderligt ville ønske det, er der intet i denne verden, der hverken kan siges, skrives eller gøres, der kan fjerne den sorg og smerte, du måske gennemgår lige nu. Og hvordan kan man sige til én i sin måske værste sorg, at vedkommende skal acceptere denne sorg?

Men det er, sådan det er. Lige nu. Der er ikke noget andet at gøre end at acceptere, at det er sådan, det er at være dig lige nu. Det er ikke noget, der varer ved for evigt, for det går over. Ikke hurtigt nok, nej! Men det forsvinder.

Ud over den voldsomme sorg, det kan være at have kærestesorger, kan det hele pludselig føles meningsløst. Alle drømme for fremtiden er knust, og al den tid, I har brugt sammen, føles måske spildt. Han/hun, du har delt dit liv med, er ved at blive en fremmed. Det kan føles, som om du er revet midt over og har mistet en del af dig selv. Du føler dig måske fanget i din egen krop i afmagt og desperation og kan ikke komme ud, selvom du bare ønsker dig langt, langt væk. Hele din krop kan være i en choktilstand, hvor alt omkring dig kan føles uvirkeligt og mest af alt bare som en lang ond og modbydelig drøm, du ikke kan komme ud af.

At være alene

Det kan være et mareridt at gå i seng aftenen, alene, og det kan være et mareridt at vågne op om morgenen for at blive mindet om, at mareridtet er virkelighed. Ensomheden er overvældende, mørk og dyster, og tankerne kører måske rundt i hovedet på dig, og dit hjerte er på overarbejde. Var jeg ikke god nok? Har han/hun fundet en anden? Har han/hun glemt mig? Er han/hun glad nu og hænger ud med vennerne, mens jeg sidder her alene? Selvværdet får et voldsomt knæk, og måske føler du, at du aldrig, aldrig, aldrig bliver glad igen.

Måske følger du din ekskæreste på de sociale medier for at se, hvad han/hun laver. Måske skriver du desperat til ham/hende og tigger om at prøve igen eller bare ses en gang mere. Tiggeriet føles uværdigt, men du gør det alligevel. Det giver i det mindste et lille håb.

Kan du nikke genkendende til overstående?

De fleste af os har oplevet kærestesorger og vil måske komme til at opleve det igen. Det kan du nok ikke bruge til meget lige nu, men vid, at du er langt fra den eneste, og alt peger på, at du med tiden vil komme dig over det.

  • Tag en dag ad gangen, og riv de dage ud af kalenderen, som du har brug for.
  • Acceptér, at det er sådan, det er lige nu. Det er måske et mareridt, men det er sådan, det er lige nu.
  • Vid, at det er ikke sådan, det bliver ved med at være. Det vil blive bedre for hver dag, der går.
  • Det skal gennemleves, og du vil komme ud på den anden side.
  • Du har måske allerede gennemlevet den værste del eller står midt i den lige nu. Herfra bliver det langsomt bedre, og du bliver stærkere.
  • Du bliver glad igen.
  • Din ekskæreste er med stor sandsynlighed lige så ked af det som dig. Blot fordi det var hans/hendes valg, er det stadig enormt sorgfuldt.

Der findes utallige råd om, hvad man kan gøre, når man har kærestesorger, for at komme igennem de værste dage. Det, der virker for den ene, har ingen effekt på den anden, så mærk efter, hvad du kan gøre, eller bed om hjælp.

Her er nogle bud:

  • Giv dig tid til at græde det ud, snakke om det og græde igen. Måske vil du mærke, at det letter lidt at få grædt.
  • Måske har du brug for at være sammen med nogen (venner/veninder eller familie), så du ikke er alene. Kan du ikke overskue at gå ud, så spørg, om de vil komme til dig.
  • Lav nogle aftaler evt. med venner/veninder, også selvom det virker meningsløst. At få noget positiv energi ind kan give dig en pause fra alle de tanker og følelser, der kører rundt i kroppen.
  • Gør noget godt for dig selv. Køb f.eks. noget nyt tøj eller en rejse.
  • Med fysisk træning kan du føle dig stærkere og samtidig komme ud med nogle aggressioner, hvis du har behov for det.
  • Bed om hjælp! Lad være med at tro, at du er til besvær, eller forvent, at du skal klare det hele selv. Som sagt har de fleste prøvet at have kærestesorger.
  • Lav et clean cut: Slet ham/hende fra din telefon og de sociale medier. I hvert fald indtil du er omme på den anden side. Du gør ikke dig selv en tjeneste ved at ”holde øje med ham/hende”. Tværtimod trækker du sorgen ud, når du forsøger at holde et håb/en knust drøm i live.

Når du er kommet dig over din sorg, vil du en dag kigge tilbage og føle dig stærkere. Du vil måske endda føle dig taknemmelig for, at det gik, som det gik, selvom den tanke måske er utænkelig lige nu.

Overvejer du at tale med en psykoterapeut?

Ring på 50 86 52 08 eller send mig en mail, hvis du er interesseret i at booke tid til terapi, eller hvis du har spørgsmål til mig.