Book din næste
tid til terapi online
SE KALENDER OG LEDIGE TIDER

Psykoterapi: Professionel psykoterapeut i København K

Parterapi Psykoterapi

Når man først har mødt sig selv, så bliver man aldrig helt den samme. Mange går til psykoterapeut med et ønske om forandring, men paradokset er, at forandring først sker, når du giver plads til den, du er.

Livet er sjældent helt problemfrit, og ofte kommer vi i situationer, hvor vi føler os sårbare og oplever en afmagt eller en utilstrækkelighed. Det kan være svært at finde tilliden til sig selv, meningen med det hele og lige så svært at finde vejen til det, der giver mening. I psykoterapi kan jeg som din psykoterapeut støtte dig på den rejse og øge din opmærksomhed på dig selv og de valg, du træffer i livet.

Måske du har kærestesorger, er jaloux, føler dig ensom, eller at dit liv er sat på automatpilot, og at du ikke længere har kontrollen. Måske du føler, at du er ved siden af dig selv, eller at du har svært ved at fastholde eller skabe nye relationer? Der kan være uendeligt mange årsager til, at vi ikke oplever, at vi frit kan leve vores liv, så det giver mening.

Psykoterapi er ofte et forløb, der kan strække sig fra uger til måneder. Nogle går i terapi på ugentlig basis, andre hver 4. uge. Det varierer helt efter din situation, og hvor i forløbet du er. Jeg oplever tit, at mine klienter mærker en effekt allerede efter første terapisession – at det hele ikke ser så sort ud mere.

Når du har øget din egen opmærksomhed på, hvad det er, der sker i dig i givne situationer, hvad du har brug for, og hvordan du handler på det, og når du kan opleve, træffe valg og handle på en måde, der er mere hensigtsmæssig, i forhold til hvordan du vil leve dit liv, har du opnået tilstrækkelig selvstøtte til, at du ikke længere behøver terapi. Det kan være helt konkrete og aktuelle problemer, du tumler med, eller det kan være helt overordnede problemstillinger, du oplever igen og igen.

 

Hvordan foregår psykoterapi?

I psykoterapien er der ingen fordomme, ingen løftede pegefingre, og der er ikke noget, der er for mærkeligt eller pinligt. Jeg har hørt det meste før, og jeg har selv levet et mere eller mindre velfungerende liv, både med gode, irrationelle og åndsvage beslutninger.

Vi arbejder her og nu med det, der ligger lige for (det, der fylder mest i dig) i dit liv, som det er nu. Jeg arbejder sjældent i fortiden – kun hvis den er relevant for nutiden. Min overbevisning er, at hændelser i fortiden ofte blot giver en forklaring på og en undskyldning for at fortsætte den uhensigtsmæssige adfærd i fremtiden. Mit fokus er på, hvad der sker i dig lige nu, og undersøge muligheder for at gøre noget andet.

I terapien eksperimenterer vi med konkrete situationer. Vi træner og øver os og sætter handling på. Det er ikke altid tilstrækkeligt kun at tale sammen. Det skal mærkes, opleves og eksemplificeres, så du går herfra med erfaring på egen krop, snarere end blot med tanker om, hvordan det kunne være.

 

“I mit terapiforløb har jeg lært at være mere opmærksom på, hvad jeg har lyst til, mere end hvad andre har lyst til, at jeg skal gøre. Jeg har oplevet, at det faktisk er muligt at prioritere mig selv, frem for at please andre hele tiden – uden dårlig samvittighed.”

M

Som din psykoterapeut støtter jeg dig på rejsen, uanset hvilken udfordring du står over for i livet. Det handler om dig og det, der her og nu giver mening for dig i dit liv. Der er intet, der er for kedeligt, banalt eller pinligt, for her er ingen fordomme eller løftede pegefingre. Jo mere ærlig en dialog, vi kan have, des nærmere kommer vi essensen. Derfor vil jeg muligvis – nænsomt – opfordre dig til at tage chancer undervejs – naturligvis på en måde, hvor du har dig selv med.

Psykoterapien bliver tilpasset dig på en måde, så det ikke er teorien, der bliver styrende, men snarere et autentisk møde med nærvær.

I psykoterapi er der ingen quick fixes, og der er ingen andre end dig, der kan gå vejen. Men jeg kan gå den med dig og vise dig andre muligheder og øge opmærksomheden på dine ressourcer og de valg, du træffer undervejs. Det er en berigende rejse at møde sig selv, og jeg har endnu ikke mødt nogen, der ville være det foruden.

Du er altid velkommen til at ringe på 50 86 52 08 eller skrive til mig her, hvis du har spørgsmål, eller hvis du er klar til at booke en tid. Du kan også læse meget mere nedenfor.

Book en tid

 

Baggrund

Uddannelse:

Uddannet parterapeut og psykoterapeut MPF fra Kempler Instituttets 4-årige uddannelse og medlem af Dansk Psykoterapeutforening.

Speciale: Parforhold og parterapi (revideret udgave af speciale kan downloades her).

Certificeret EFT parterapeut (Emotionsfokuseret parterapi) ved Jette Simon, arrangeret at Dansk Psykoterapeutforening.

Forelæsninger:

2015: Personlighedspsykologi v/Simo Køppe og Jesper Dammeyer, Folkeuniversitetet, København.

2015: Skam – medfødt og tillært, når skam fører til sjælemord v/chefpsykolog Lars J.Sørensen.

2016: Eksistentiel filosofi, Folkeuniversitetet, København.

2016: Kærligheden i eksistentiel belysning, Folkeuniversitetet, København.

Områder:

  • Selvværd
  • Grænsesætning
  • Kærestesorger
  • Jalousi
  • Ensomhed
  • Bekymringer
  • Stress
  • Tomhed / tristhed
  • Mening med livet

Etik:

Jeg følger naturligvis de etiske regler fra Dansk Psykoterapeutforening. Du kan læse reglerne her

Jeg følger de gældende GDPR-regler og opbevarer ikke personfølsomme oplysninger tilgængeligt for andre

Tavshedspligt

Jeg går i supervision og bliver løbende evalueret af supervisor / Anette Krogh

Certificeret / medlem

Hvem kan have gavn af psykoterapi?

Jeg har endnu ikke oplevet nogen, der ikke ville kunne få gavn af psykoterapi – om det så gælder et mindre problem, der skal ses i et nyt perspektiv, eller om det er angst eller eksistentielle kriser, der udhuler al livsglæde. At gå i terapi kræver naturligvis vilje og evne til selvrefleksion, for vi kigger indad. Helt grundlæggende kan terapi hjælpe dig, når du er fastlåst i en situation, som du ikke kan komme ud af, eksempelvis:

  • Du føler dig opgivende og nedtrykt.
  • Du føler dig presset og stresset og har svært ved at overskue hverdagen.
  • Du har svært ved at træffe et valg, fx i forhold til en kæreste eller et job.
  • Du har lavt selvværd/du føler dig ikke ‘god nok’.
  • Du har svært ved at sige fra, sige til eller sætte grænser.
  • Du er i sorg og kan ikke komme videre.
  • Du kan ikke finde meningen med livet.
  • Du føler dig ‘forkert’.
  • Du er bange for, hvad andre tænker.
  • Du ønsker en forandring, men kan ikke komme i gang.
  • Du er bange for at slippe kontrollen.
  • Du har det svært ved at udtrykke dine følelser.
  • Du har svært ved at styre dit temperament.
  • Du har en konflikt (fx i parforholdet eller på arbejdet), som du ikke ved, hvordan du skal løse.
  • Du har ofte problemer i relationer.
  • Du er jaloux.
  • Du føler dig ensom og tom.
  • Du er bange for at være alene.
  • Du har svært ved at være til stede.

Livet er ikke fri for konflikter og problemer, og det er godt, for det er bl.a. dem, der udvikler os og giver os erfaring til at kunne se nye muligheder. Men er vi fastlåste, kan vi ikke komme videre, og problemerne hober sig op. Og her kan det især være en god idé at begynde et forløb hos en psykoterapeut og få kigget på, hvad det er, der sker i dig, og hvordan det kan give mening for dit liv.

 

Hvad kan jeg som psykoterapeut gøre for dig?

Hvordan vælger man den rigtige psykoterapeut? Det bedste, du kan gøre, er at læse lidt på de forskellige terapeuters hjemmesider og danne dig dit eget indtryk. Du kan også sikre dig, at de er uddannet på et – af Dansk Psykoterapeutforening – godkendt uddannelsessted og at de er godkendt og medlem af Dansk Psykoterapeutforening. Det afgørende er dog kemien mellem dig og psykoterapeuten. Kemien skal være til stede, så du både føler dig mødt, set og hørt for den, du er.

Hver klient har sin egen unikke situation, og jeg kan derfor ikke beskrive et generelt forløb. Der findes ingen generelle forløb, og jeg har ikke et facit for, hvad der er den rigtige måde at leve på. Du skal finde din mening, og det kan jeg støtte dig i. I terapien arbejder vi helt specifikt på det, der fylder i dig, og det, du ønsker for dit liv eller den givne situation.

 

Det kan fx handle om:

  • at øge din opmærksomhed på dig selv, dine grænser, dine behov og fjerne evt. forhindringer (du selv har placeret) på din vej, så du kan skaffe dig det, du har brug for
  • at du gerne vil føle dig som et helt, og ikke som et halvtomt menneske, der lever på en løgn. At du står ved dig selv og accepterer både de ‘gode’ og ‘mindre heldige’ sider af dig selv, uden at du skal gemme dig bag en facade
  • at du tager styringen over dit liv og ikke overlader ansvaret til andre. At du lærer, at du godt må bede om det, du har brug for og ikke behøver at vente på, at det falder ned fra himlen
  • at det er menneskeligt at fejle – det kan være lærerigt
  • at du tager styringen over dit liv og ikke overlader ansvaret til andre
  • at komme ud af en fastlåst situation, hvor du ikke kan beslutte, hvilken vej du vil gå i dit liv
  • at du har brug for frihed til at leve det liv, du ønsker, og ikke det liv, andre forventer, du skal leve.
  • Når du har først adgang til at mærke, hvad du virkelig føler, ønsker og har brug for og samtidig kan gå ud i verden og skaffe dig det, velvidende at du ikke altid får det, så er du kommet rigtig langt.

Du er altid velkommen til at ringe på 50 86 52 08 eller skrive til mig her, hvis du har spørgsmål, eller hvis du er klar til at booke en tid.

Book en tid